Internationella Poesidagen > en DIKT - och Rocka sockor.



Jo jag tänkte att man kan väl slå ihop dessa båda dagar till en dikt om det udda... En anspråkslös hyllning från mig till båda företeelserna. Och jag har tagit på mig bjärt olika sockor idag. En knallröd julsocka med julstjärnemönster och en svartvitrandig. Lite symboliskt kanske man kan tänka att den röda är för det lysande udda, det som fungerar väl ändå och lyser med all sin udda kraft, en ensam solros med spretiga knoppande grenar - och det mer svartvita som kanske inte syns för att det sker i vardagens skugga, det enträgna, det strävande och tålmodiga, för det udda som måste ha hjälp att funka. Stöttepinnar på en blomma med svag stjälk.


En udda fågel på min gräsmatta,
En udda blomma i min rabatt,
På ett udda ägg ligger min höna,
En udda lysande stjärna på himlapällen,
Ja sånt ligger jag och tänker på om kvällen.
Det udda är ofta det sköna!

Cathis! 21 mars 2019.


Kommentarer

Populära inlägg